Inzerce

Jak založit e-shop?

V tomto článku se dozvíte, jak založit e-shop. Pokud nad vlastním e-shopem přemýšlíte, máte jednu obrovskou výhodu. Před vámi ho už založilo mnoho lidí, takže můžete čerpat z jejich zkušeností. Jen na našem webu najdete stovky rozhovorů se zakladateli e-shopů z různých odvětví a se specialisty na e-commerce. Teď si ale pojďme říct ty nejdůležitější rady.

Pokud přemýšlíte, jak založit e-shop, promyslete jako první několik otázek.

Proč to vůbec chcete udělat?

Provozování e-shopů se může zdát jednoduché. Mnoho lidí si ho chce vyzkoušet, protože jim přijde pohodlné vydělávat peníze z domova a protože si myslí, že se tak snadno uživí.

Můžeme vás ale ujistit, že tvorba e-shopu jednoduchá není. Je to velká dřina. Musíte řešit tisíce věcí, které si začátečníci vůbec neuvědomují. Vedle vytvoření webu vás čekají i starosti s marketingem e-shopu, logistikou, skladováním, účetnictvím, právními problémy, zákaznickou podporou a s mnoha dalšími oblastmi.

Inzerce

Jelikož to nejspíš nezvládnete sami, dříve či později budete muset začít platit první pomocníky. To nebude jednoduché, protože marže na vašem zboží budou omezené a náklady na marketing budou naopak vysoké.

Poslechněte si proto, co to vůbec znamená provozovat e-shop a jaký život reálně mají podnikatelé v e-commerce:

martin-rozhon-web

VIDEO: Martin Rozhoň: Jak vybudoval síť e-shopů Vivantis?

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

eva-stroupkova-web

Eva Stroupková: Tvorba e-shopu ProMaléDobrodruhy.cz, unikátnost sortimentu, budování značky, práce a rodina

V čem budete unikátní?

Víte o tom, že je Česko e-shopařská velmoc? Máme tu desítky tisíc e-shopů. Jen na takovém Shoptetu jich běží kolem 30 tisíc. To je neuvěřitelné číslo, které současně napovídá, jak obrovskou konkurenci nejspíš budete mít vzhledem k tomu, co budete prodávat. Většina oborů je už obsazená, což neznamená, že v ní nemůžete uspět, ale minimálně se musíte zamyslet nad vašimi konkurenčními výhodami.

Těmi může být například exkluzivita vašeho zboží, unikátnost vašeho produktu, přidaná hodnota v podobě doplňkových služeb, případně něco jiného. E-shopům se obecně daří konkurovat zejména unikátním sortimentem nebo něčím navíc, co mohou zákazníkům nabídnout.

Pokud chcete založit e-shop s oblečením, nestačí vám jen prodávat další šaty. Musíte vymyslet, v čem se odlišíte od konkurence a jak kolem sebe vybudujete komunitu zákazníků. Poslechněte si, jak nad tím přemýšleli jiní e-shopaři:

Jak získáte zákazníky?

Marketing e-shopu není zdaleka tak jednoduchý, jak se zdá. E-shopy dnes běžně investují do mnoha marketingových kanálů. Nejčastěji do PPC reklamy, která jim pomáhá být snáze dohledatelnými. Dále do sociálních sítí, a to jak do placené reklamy, tak do budování komunity a spolupráce s influencery. Nechybí ani e-mail marketing e-shopu, v rámci kterého budují vztah se svými zákazníky. A mnoho dalších kanálů, z nichž každý je důležitý a umožňuje jim růst.

Pokud v marketingu a propagaci e-shopu nemáte přehled, je důležité, abyste to napravili. Zejména, pokud nemáte peníze na zaplacení zkušených marketérů. I tak pro vás ale bude získávání zákazníků jednou z nejdůležitějších oblastí, kterým se budete muset věnovat. Proto se doporučujeme vzdělávat nejen v marketingu, ale i ve webové analytice, která vám vaše marketingové aktivity pomůže vyhodnotit.

Inzerce

Na čem poběží váš web?

Webové stránky e-shopu lze spustit mnoha způsoby. Nejjednodušším je využití nějakého krabicového řešení, které vám umožní spustit e-shop během pár kliknutí. V Česku nejpopulárnějším je zmíněný Shoptet, ale určitě najdete i další.

Možností je i vytvoření e-shopu na míru, což vám doporučujeme pouze v krajním případě. Takový e-shop totiž vyjde na obrovské peníze, snadno i na miliony korun. Proto raději první sáhněte po krabicovém řešení, ověřte si zájem trhu a zjistěte, zda skutečně dokážete budovat prosperující podnik. Zjistěte více o tom, jak vybrat e-shopové řešení.

Kolik to celé bude stát?

Tohle všechno bude stát spoustu peněz. Nákup zboží, skladování, spuštění webu, marketing, zákaznická podpora, expedice, logistika a mnoho dalšího. Právě proto musí váš nápad na e-shop dávat ekonomický smysl. Doporučujeme proto nepodcenit přípravu byznys plánu, ve kterém vše propočítáte a zjistíte, kolik peněz potřebujete na spuštění e-shopu a za kolik musíte prodávat vaše produkty.

Přemýšlejte také o financování e-shopu, které dříve či později budete potřebovat. Banky, investoři i další zdroje financování podniku vám mohou pomoci, ale budou je zajímat informace, na které se musíte umět připravit.

Pokud tedy chcete založit e-shop, začněte přípravou byznys plánu. Díky němu k vašemu podnikání přistoupíte správným způsobem a postavíte mu pevné základy.

Poslechněte si zkušenosti českých e-shopařů:

samurai-shot-web

Tvorba nového produktu a jeho prosazení na trhu | Jaromír Horák a Martin Solnička (Samurai Shot)

cerny-prokes-web

Výroba hmotného produktu, tvorba e-shopu a práce s invalidy | Jan Prokeš a Jiří Černý

martin-mates-web

Růst firmy a budování managementu | Martin Mates (Econea.cz)

lucie-konecna-web

Změna e-shopového řešení: Jak ji zvládnout co nejlépe? | Lucie Konečná (nanoSPACE.cz)

jakub-plas-web

Jakub Plas: Rozjezd výroby a e-shopu Maso Here, podnikání s bráchou, content marketing

peter-hajducek-web

Peter Hajduček (Footshop): Rozšiřování sortimentu, financování e-shopu, zvládání krize

alice-kavkova-web

Alice Kavková (4Kavky.cz): Rozjezd e-shopu, psaní a prodej knih, podnikání s rodinou

martin-bernatek-web

Martin Bernátek: E-shop Ovečkárna.cz v době krize, finanční řízení firmy, nakupování zásob

jan-hummel-web

Jan Hummel: Jak se Fruitisimo během pár dní přesunulo na internet?

Inzerce

Pro předplatitele
martina-jiraskova-web

Nejstarší kamenná prodejna v Česku | Martina Jirásková (Moser)

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

david-brenner-web

SEO e-shopu jako hlavní zdroj objednávek? | David Brenner (Klenota.cz)

martina-cilkova-web

Nevyužité e-mailové adresy a rozjezd e-mail marketingu | Martina Cílková (Národní divadlo)

petr-majtan-web

Návod: Jak automaticky stahovat skladové dostupnosti od vašich dodavatelů?

juraj-harkabuzik-web

Zákaznický servis v českých e-shopech: Průzkum mezi 445 firmami | Juraj Harkabuzík (Customer Hero)

samurai-shot-web

Tvorba nového produktu a jeho prosazení na trhu | Jaromír Horák a Martin Solnička (Samurai Shot)

lukas-adamek-web

Affilliate marketing v e-shopu Trenýrkárna.cz | Lukáš Adámek

jakub-haluska-web

Jak spolupracovat s grafikem při tvorbě designu webu? | Jakub Haluška

TOP obsah

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy

zuzana-petrofova-web

Zuzana Ceralová Petrofová: Krizové řízení firmy, navazování na rodinnou historii, dlouhodobý úspěch v podnikání

martin-rozhon-1-web

Transakční ekonomika e-shopu: Jak na ni podle Martina Rozhoně?