Inzerce

Investoři pro začínající podnikatele

Investoři pro začínající podnikatele jsou velmi poptávaným zbožím. V tomto článku se dozvíte, jak je najít, oslovit, zaujmout a jak od nich získat peníze na podnikání. Přidáme i několik rozhovorů se zkušenými investory, kteří vám vysvětlí, jak nad svými investicemi přemýšlí a podle čeho se rozhodují.

Doporučujeme si rozhovory důkladně nastudovat, protože investoři drtivou většinu žádostí o investici do startupů odmítají ze stále stejných důvodů. Jaké to jsou?

Základem je byznys plán

Investoři mají plné e-mailové schránky zpráv od začínajících podnikatelů, kteří je žádají o investice. Když přijdou na nějakou konferenci, často je zavalí mnoho dalších zakladatelů startupů, kteří se je snaží přesvědčit osobně. Ve všech případech to ale končí stejně – investoři potřebují znát detaily vašeho záměru a pochopit jeho byznys model a fungování.

Právě proto po vás budou chtít kvalitně zpracovaný byznys plán. Ten jim pomůže poznat detaily vašeho nápadu nebo již existující firmy. Zjistí v něm i to, kdo je vaše konkurence, v čem se od ní odlišujete, jaké potřeby plníte svým zákazníkům a jak chcete do budoucna růst.

Přípravu byznys plánu nepodceňte. Neváhejte si na ni najmout i nějakého zkušeného odborníka, který vám pomůže připravit kvalitní podklady pro investory. Přemýšlejte nad tím jako nad oblečením, ve kterém přijdete na rande. Pokud budete oblečeni ošklivě a bude poznat, že jste si vůbec nedali záležet, tak svůj protějšek nejspíš nezaujmete. Kvalitně zpracovaný byznys plán může investory nadchnout a získat jejich pozornost.

Inzerce

Hledám investora

Při hledání investora si položte základní otázku. Jakého investora vlastně chcete? Nezapomeňte, že mu svěříte část vaší firmy a přijdete o řadu rozhodovacích práv a dalších benefitů, které máte, když jste ve firmě sami. Nejen, že vás může investor právně svázat a blokovat, ale současně může do firmy přinést negativní náladu, která se podepíše na její celkové atmosféře a kondici. A to nechcete.

Investoři se často specializují. Někteří investují do začínajících podnikatelů, jiní vyžadují už trhem ověřené nápady. Řada investorů si specifikuje i oblasti, do kterých chtějí vstoupit. Mohou se zaměřovat třeba na technologické startupy nebo e-shopy. Liší se také v tom, jakým balíkem peněz na své investice disponují, v jaké fázi růstu firmy investují, jaké mají ambice a jaká je struktura jejich fungování.

Ideálním investorem nemusí být někdo, kdo je na trhu jako investor vyprofilovaný. Může to být klidně někdo z vašeho oboru, kdo podniká s něčím podobným a váš nápad může považovat za skvělé rozšíření svého podnikání. Doporučujeme se tedy první zamyslet, pro koho by vaše podnikání mohlo být skutečně zajímavé, jaká kritéria musí váš investor splňovat a za jakých podmínek chcete, aby do firmy vstoupil.

Návody neexistují

Ačkoliv se hledání a získávání investorů může zdát velmi náročné, z naší zkušenosti vždy probíhá jinak. V první řadě jsme totiž všichni lidé, takže i investoři se často rozhodují na základě emocí a nadšení, které v nich nápad vyvolá.

Je tedy chytré pohybovat se v komunitě startupistů, navštěvovat různé startupové akce a seznámit se se zakladateli startupů, které už investici získaly. Nejen, že od nich můžete čerpat zkušenosti, ale současně vás mohou i seznámit s vaším budoucím investorem.

Poslechněte si příběhy zakladatelů startupů v Česku a neváhejte se od nich inspirovat:

TOP obsah

jitka-dvorakova-web

Jitka Dvořáková: Finanční řízení CZC.cz, zdroje růstu do budoucna, manažerské myšlení

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

michal-koubek-web

Jak spočítat náklady na vytvoření managementu firmy? | Michal Koubek

jan-moudrik-web

Jan Moudřík: Jak Alza.cz expanduje do zahraničí?