Inzerce

Dobrá pověst? Nezbytná pro firmy i nezávislé profesionály!

Je v dnešním světě, zaměřeném zejména na zisk a prospěch za každou cenu, vůbec podstatné budovat něco tak křehkého, jako je pověst a reputace? Jistěže ano. Dá se říci, že dobrá pověst a reputace v oboru je pro podnikatele i freelancera naprosto nezbytnou podmínkou k úspěchu v podnikání. Jak na to?

Inzerce

Vybudovat dobrou pověst trvá dlouhá léta a jedná se skutečně o tvrdou dřinu, kdy nesmíte šlápnout vedle. V západních zemích je obvyklé, že pokud jednou zklamete, pokud jedinkrát zalžete, podvedete nebo nedodržíte dané slovo, ztratíte dobrou pověst na celá léta, možná na celý kariérní život. Hezky a nekompromisně o tom píše třeba David Gruber ve své knize Time Management.

V České republice – poznamenané čtyřiceti lety totality, během které byla podnikavost jednotlivce i takové pojmy, jako reputace či poctivost, zadupány hluboko do země – pojem dobrého jména zakořeňuje teprve pozvolna a nejistě. V porevolučních devadesátých letech, v opojení ze svobody a všech otevřených možností, se na dlouhodobé perspektivy podnikání také příliš nehledělo, nicméně nová generace podnikatelů si již uvědomuje, že s pověstí veksláků a podvodníků, kteří se jen snaží klienta sedřít na kost, se jejich podnik daleko nedostane. Sami klienti se stávají náročnějšími a poctivý, přímý přístup dokonce vyžadují.

Získat si dobré jméno mezi klienty i obchodními partnery především znamená, že od vás  budou tito lidé odcházet vždy spokojení. Spokojení lidé řeknou o své dobré zkušenosti svým známým, někteří se o ně podělí i na sociálních sítích, a tím se reputace vašeho jména nebo podniku bude šířit dál, než si vůbec umíte představit. Nezapomínejte, že totéž platí i pro zákazníky nespokojené – možná i ve větší míře. Najdou se jistě i ve vašem okolí lidé, kteří si s chutí zanadávají na to, kdo je jak podvedl nebo se ukázal jako totálně neschopný. Snažte se, aby takových nespokojenců bylo co nejméně (pokud možno žádný), aby od vás odcházeli všichni klienti spokojení.

Pokud coby nezávislý profesionál spolupracujete s nějakou firmou, buďte velmi obezřetní ohledně pověsti a způsobu práce této firmy. Mějte na paměti,  že pokud firma udělá něco, co zásadně poškodí její pověst, pošramotí tím i vaše dobré jméno. Vybírejte si takovou firmu, která vaše dobré jméno naopak podpoří a rozvine, a v průběhu spolupráce nezapomínejte ani na samostatnou činnost, která vás zviditelní a upevní vaši reputaci.

Budování dobrého jména je jakýmsi opakem reklamních kampaní – ty působí rychle, na široké publikum, ale jejich účinnost časem vyprchá. Dobré jméno se naopak buduje pomalu a zpočátku se týká pouze malé části populace – pouze vašich prvních spokojených klientů. Jeho vliv ovšem čase stoupá a získává na hodnotě.

Mít dobré jméno je nejlevnější a nejspolehlivější forma propagace, ačkoliv do jeho vytvoření musíte vložit nemalé úsilí. Jistě se to však vyplatí – dobré jméno vás pak bude doprovázet jako věrný průvodce po celou vaši kariérní cestu.

Nenechte si ujít

vit-endler-2-web

Vít Endler (finGOOD.cz): Jak si vybudovat finanční nezávislost?

tom-sova-web

Tom Sova: Naprostý krach v podnikání, alkoholismus, budování nové firmy

lenka-hrudikova-web

Lenka Hrudíková (CBRE): Proč firmy stále častěji využívají sdílené kanceláře?

Právě vyšlo

Pro předplatitele
martina-jiraskova-web

Nejstarší kamenná prodejna v Česku | Martina Jirásková (Moser)

ales-skoupy-web

Nábor zaměstnanců do firmy bez HR oddělení | Aleš Skoupý (In creative)

tomas-malovec-web

Rozjezd nové firmy a vydělávání peněz od začátku | Tomáš Malovec (Born Digital)

Nejoblíbenější

petr-borkovec-web

Vize a strategie firmy, práce s OKR | Petr Borkovec (Partners)

pavel-minar-web

Procesní řízení, systém práce a růst v podnikání na volné noze | Pavel Minář

marek-lecian-web

Zvyšování odbornosti u specialistů na volné noze | Marek Lecián

Komentáře

Přidej vlastní komentář

Tyto stránky jsou chráněny pomocí reCAPTCHA a platí s tím související ochrana soukromí a smluvní podmínky společnosti Google.

TOP obsah

marian-jelinek-web

Marian Jelínek: Úspěšný člověk je pro mě ten, kdo extrémně miluje, co dělá, a chce za to extrémně hodně

carly-kirstenova-web

Carly Kirstenová aka Carrie Kirsten: Život úspěšné influencerky, cena za úspěch, přístup firem a fanoušků

miroslav-udan-web

Miroslav Uďan: Budování Shoptetu, z korporátu do firmy, přístup k podnikání

michal-koubek-10-web

Michal Koubek: Služby pro zákazníky e-shopů jako nový zdroj příjmu firmy